Gläds åt livets små goda ting

Jag är officiellt ägare till jordens finaste pensionär! ❤️ Mest troligt den yngsta också...

Klinikbesöket gick över förväntan! Inga mirakel har skett och heller ingen förbättring, tvärtom fanns där lite förändringar på röntgen men lika glad var jag för det när jag fick åka hem med en icke utdömd bästavän.

Dom enorma förkalkningarna i nacken hade förvandlats till kompakt ben vilket resulterar i att nacken är ännu stelare nu och gör ännu mer ont när den utsätts för påfrestning. Dessa "benpålagringar" syns och känns nu väldigt tydligt i form av två hårda bulor i nacken och gör att hon återigen är väldigt tryckkänslig där.
Vår fantastiska veterinär beundrade min kämparglöd och sträckte sig så långt i sin etik att hon skrev ut ett "livstidsrecept" på Fenylbutazon "för att jag ska få ut lite glädje av hästen". Tanken är att Mon Amie ska få äta det i ett par dagar för att sedan se om det gör någon skillnad i ridningen. Om jag vill så kommer vi då ha möjligheten att ge henne regelbundna kurer med smärtstillande för att åtminstone kunna rida ut i skogen några gånger i veckan. Notera dock att jag ännu inte har förhandlat med min inre moraltant om detta verkligen är en lösning som jag vill satsa på.

Veterinären var dessutom väldigt positivt ställd till att ta ett föl på Mon Amie. Hon har alla förutsättningar som krävs, bra stam, fint psyke, bra exteriör och inga ärftliga skador/sjuldomar. Det kan även gynna oss båda på flera sätt...
1. Jag får såklart en avkomma efter min älskade häst.
2. Vi får minst ett helt kravlöst halvår på oss då Mon Amie bara får gå i hagen och förhoppningsvis kanske läka ihop lite, jag kan släppa alla kraven från min sida och behöver inte känna någon press över ridningen.
3. Ett sto producerar mycket nya hormoner under sin dräktighetstid. Mirakel kan hända och detta kanske till och med kan hjälpa till att sätta igång någon slags läkningsprocess i nacken.

Hur livet på hästfronten kommer se ut i framtiden vågar jag faktiskt inte svara på riktigt än. Just nu är jag bara helt lyrisk över att min älsklingskuse fortfarande är vid liv. ❤️
Nu ska jag fortsätta ta igen min förlorade sömn och försöka läka ihop min magsårsamling.





Kommentarer
Postat av: Susanna

Är det som hovbroskförbening typ, fast i nacken? Guld att det inte är ärftligt!
Jag som är övertygad om att Ztarlet har en hovledsinflammation som aldrig kommer ge med sig har även jag övervägt att betäcka.

Svar: Ja ungefär så! Men fy va tråkigt! Är det detta som har strulat även tidigare? Det är tacksamt med ston att man kan föra deras gener vidare :)
Agata Johansson

2014-04-02 @ 22:27:24
URL: http://susannalundgren.blogg.se
Postat av: Celie

Åh, vad skönt med iaf semipositiva nyheter!!! Och så fantastiskt att du tar det på ett så bra sätt. Imponerad! Klart du ska ta föl på henne, hon verkar ju vara en helmysig individ. Blev helt glad i hjärtat av det här inlägget. Guldstjärna till dig och findjuret!

Svar: Va gullig du är! tack! <3
Agata Johansson

2014-04-03 @ 14:13:46
URL: http://studentVM2014.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0